Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jasper Corts - WaarBenJij.nu Noorwegen - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Jasper Corts - WaarBenJij.nu

Noorwegen

Blijf op de hoogte en volg Jasper

26 Mei 2014 | Noorwegen, Bergen

Afgelopen week een mooie trip naar Noorwegen, van te voren al veel plannen en aankopen doen. We zijn met 5 mannen op pad gegaan, 2 Duitsers, 2 Nederlanders en een Amerikaan. Maar goed op maandag konden we dan eindelijk vertrekken. Een dag later dan eigenlijk gepland dit door wat, uitslaap kater problemen bij degene die de auto gingen halen. Achteraf gezien was dit niet echt een probleem aangezien het Goodbye dinner de nodige “sporen” had achter gelaten bij iedereen.

Goed op maandag uiteindelijk de auto opgehaald, volgepakt en richting het Noorden vertrokken. We hadden besloten om op maandag richting Bergen te rijden, een kleine 1000 kilometer verder op. Om 9:30 verlieten we Vallgatan in de richting Göteborg→Oslo→Bergen. De wegen in Zweden en Noorwegen zijn erg goed te berijden dus het schoot goed op. Tegen 14:30 passeerden we de Zweeds/Noorse grens, alles ging voorspoedig. We hadden afgesproken dat we na ongeveer 2 à 3 uur zouden wisselen van plaats in de auto. Mijn deel was van Drammen tot Geilo, een prachtig deel door een groot dal heen, waarin we al veel van de Noorse natuur zagen. Tot onze verbazing kwamen we zelfs in de sneeuw. Omdat we in Noorwegen veel tijd hebben genomen om foto’s te maken op mooie plekken, hadden we Bergen niet gehaald op de eerste dag, we zijn ongeveer 70 km voor Bergen gestopt. We hadden gepland om “primitief” te kamperen, dus een vrije plek gezocht in een bos bij de snelweg, vuurtje gemaakt en onze “tent” opgezet. Onze tent was eigenlijk een bouwzeil waar we onder sliepen, niet helemaal mijn ding zeg maar. Aangezien ik niet lekker lag heb ik maar een autostoel opgezocht en daar prima in geslapen.

De volgende dag hebben we eerst rustig ontbeten en zijn toen naar Bergen vertrokken, het laatste stukje van ongeveer een uur, dus tegen 11’en waren we in de stad Bergen. Gelukkig zat het weer mee, we konden in onze korte broek lopen, het was een graad of 24 overdags, dus heel relaxed. Ondertussen even een koppie koffie gedaan in de haven en rond gaan lopen. Al met al gezellig druk in de stad en veel te zien, tegen het einde van de dag zijn we met de “trein” de berg opgegaan daarvandaan had je een geweldig uitzicht over de fjord en de stad. Hier hebben we 1,5 uur “uitgerust” en rondgekeken. Ook hebben we hier nog wat gegeten en daarna zijn we naar beneden gelopen. Het was ondertussen wel al tegen 9en en we moesten nog opzoek naar een plaats om te kamperen, na kort overleg besloten we een camping op te zoeken want echt veel vrije plaatsen waren er niet te vinden. Ik vond het wel lekker want een douche is altijd goed. Op de camping even gekookt en tegen 12en naar bed.

De volgende ochtend werden we gewekt door een heerlijke regenbui en dan blijkt toch wel dat zo’n zijl niet waterdicht is. We hadden de dag er voor al besloten op deze dag richting Stavanger te rijden, tot aan 6 uur in de avond zou het ook niet meer droog worden. Tegen 2 uur kwamen we aan in Stavanger, dit was ook wel een leuk stadje met een haven erbij. We hebben eerst een cafe opgezocht voor wat koffie en uiteraard wifi, want we moesten even kijken wat we in de komende dagen zouden gaan doen. Na een rondje door de stad zijn we op zoek gegaan naar een slaapplaats voor de nacht. Gelukkig was het ondertussen droog geworden, na een korte zoektocht kwamen we een prima plek tegen. Een soort van strand aan een meer bij Oltedal. Na het koken konden we daarom gelukkig even Zwemmen in dit meer, uiteraard was dit erg lekker . We hebben hier prima in de avond gezeten, het enige nadeel was dat wanneer we naar bed gingen het weer begon te regenen, dit is niet gestopt tot de volgende dag 11 uur. Rond 6 uur in de morgen werd ik wakker met compleet doorweekte voeten, toen maar weer de auto opgezocht want die was sowieso droog.

Op deze dag zouden we richting Mt. Kjerag gaan, dit is een steen die tussen 2 bergen ingeklemd is met daaronder een gat van 1000 meter. Ondanks dat dit ons werd afgeraden zijn we toch deze kant maar opgereden. Na een rit van ongeveer 80 km waren we er. Dit was een rit langs hoge sneeuw muren, dit blijft toch raar eind mei. Ondertussen was het gelukkig droog geworden, dus gingen we proberen maar de hike te doen, er stond 5 uur voor om heen en terug te lopen. Het uitzicht over de Fjord was fantastisch, alleen het waaide nogal dus het was fris. Het was geen gewoon wandelpad dat we moesten lopen, het was veel klimmen, en zoeken naar goede paden door sneeuw. Helaas konden we de uiteindelijk MT. Kjerag niet halen, we werden onderbroken door een smeltwater rivier en er was een ijsplateau, ik wilde op zich het risico wel nemen, helaas wilden de anderen dit niet, maar goed evengoed veel gezien. Na afloop zijn we naar beneden gereden naar het plaatsje Lysebotn gereden, dit was het begin van de fjord, hier hebben we lekker in de zon gezeten en uiteraard een koppie koffie gedaan. Hierna zijn we opweg gegaan in de richting van Preikestolen, we konden niet echt een juiste plaats vinden om te kamperen dus zijn we op de camping gaan staan. Hier weer de barbecue aangegooid en gaan eten.

De dag erna zijn we naar Preikestolen gereden, dit was 2,5 uur lopen voor een geweldig uitzicht over de fjord. Bergop was niet echt een probleem, naar beneden was een stuk minder prettig met mijn ietwat zwakke enkels. Maar goed 2,5 uur gelopen en dan kom je op een groot stenen plateau uit, met wederom een waanzinnig uitzicht over de fjord. Hier hebben we weer een paar uurtjes rondgehangen, beetje rond gekeken, daarna naar beneden gegaan en op zoek gegaan naar een koffiebar, om een koppie te doen. Dat was gelukt en we konden weer opzoek naar een slaapplaats. Na een zoektocht van een uurtje vonden we een perfect plekje, in de fjord, aan een strandje dus ideaal. Binnen notime stond de tent dan ook en konden we zwemmen, dit was fris. Maar toch 10 minuten in het water frist behoorlijk op. Helaas was het ondertussen wel weer gaan regenen en dat had als resultaat dat het koken een stuk moeilijker werd. Na 2,5 uur prutsen besloten we maar is voor wat simpels te kiezen, de pasta konden we niet koken. Ik was erg snel klaar met de tent, dus ik heb die nacht maar weer de auto opgezocht.

De volgende ochtend alles weer opgeruimd en opzoek gegaan naar een kayak verhuur, helaas waren degene waar we waren gesloten of ondertussen al uitverhuurd. Dus we besloten te gaan naar de grootste waterval van dat deel van Noorwegen, hier hebben we even gekeken en toen besloten we een paar uurtjes in de richting van Oslo te rijden. We wilden ongeveer 3 à 4 uur rijden in de richting om het voor de volgende dag korter te maken. Helaas konden we geen goede plek vinden en eindigden we om 00:30 op 37 km voor Oslo. Hier hebben we onze spullen opgezet en zijn we gaan pitten.

Wakker werden we “gelukkig” weer in de regen, dus snel alles in de auto richting Oslo om daar een ontbijtje te scoren. Het was een typische stad op zondagmorgen, weinig volk en dan ook nog rot weer erbij. Dus na een tijdje vonden we een goede plaats voor een ontbijt. We hebben in Oslo 4 uur rond gelopen, onder andere hebben we bij het operahouse gekeken en bij het parlement, ik was benieuwd of er nog iets van de Breivik aanslagen was te vinden, het is er niet of we hebben het gemist. Tegen half 3 zijn we weer de auto in gegaan en zijn we vertrokken naar Växjö. Tegen 20:00 was iedereen weer op zijn kamer en konden we douchen.

Wederom een onvergetelijke trip in dit half jaar, waanzinnige dingen gezien! Ik ga de zon weer in. De laatste 3 weken zijn in gegaan. Dus ik ga er nog even volop van genieten!

• 26 Mei 2014 - 21:35

Miranda:

Klinkt leuk allemaal. Wel veel regen zo te horen het lijkt wel Nederland. Maar het resultaat maakte ene hoop goed zo te horen. Geniet de laatste weken nog even van Zweden. Xx

• 26 Mei 2014 - 21:37

Caroline:

Lieve Jasper,
    Wat gaaf daar in Noorwegen wat een belevenis!!

En jaaa de laatste 3 weken zijn ingegaan!!! dus geniet nog maar lekker van je studie avontuur in Zweden. Have Fun dikke kus mam

• 26 Mei 2014 - 22:32

Edith:

He Jas!
    Wat een super gave trip! Indrukwekkende plaatjes. Nu nog even lekker genieten van je laatste weken voor nu in Zweden. Groetjes Edith

• 26 Mei 2014 - 23:12

Edwin:

Mooi lezen weer, Jasper! Geniet van je laatste weken!!

• 27 Mei 2014 - 12:18

Corts G J:

Een pracht verhaal jasper.Dit bezoek vergeet je nooit meer.Hoe is het met de daglengte in die wereld.Mogelijk een stomme vraag.gr,ge

• 27 Mei 2014 - 14:16

Jasper Corts:

Hallo,

Ehm de daglengte hier is nog wel aardig "normaal" rond 23:30 is het echt donker, maar is in het noorden nog wel schemering te zien, en rond 03:30 komt de zon alweer op. Bij Bergen in Noorwegen was het niet helemaal donker in de nacht.

• 27 Mei 2014 - 16:16

Anje:

He Jasper,
    Een mooie trip naar Noorwegen, dat nemen ze je nooit meer af. En prachtige plaatjes.
    Zeg geniet er nog even van die laatste weken in Zweden! Groetjes Anje