Kingsday, Valborg, Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jasper Corts - WaarBenJij.nu Kingsday, Valborg, Göteborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Jasper Corts - WaarBenJij.nu

Kingsday, Valborg, Göteborg

Blijf op de hoogte en volg Jasper

13 Mei 2014 | Zweden, Gotenburg

Zo er zitten er weer een paar weken op sinds mijn laatste blog, dus bij het werd er weer tijd voor. De afgelopen weken zijn eigenlijk qua school vrij rustig verlopen, maar qua feesten was het dan weer gillend druk. Ook heb ik afgelopen week nog even een dagje Göteborg gedaan, hier kom ik dan ook wel weer op terug.

Goed, het zoals ik al in mijn vorige blog had aangekondigd hadden we op zaterdag als Nederlanders samen een koningsdag/kingsday evenement georganiseerd. We hadden alle bekenden uitgenodigd en ze er bij verteld dat ze wel verplicht in het oranje moesten komen om toch wat in de stemming te komen. We hadden besloten vroeg te verzamelen (9:00) om alles op te bouwen. Gelukkig was de avond er voor nog een verjaardag met bijbehorende afterparty, dus na 5 uur slaap konden we aan de gang. Via-via hadden we allemaal oranje rotzooi weten te bemachtigen, dus er hing genoeg rotzooi. Om 10:00 besloten we toch dat het ondertussen tijd was voor het eerste biertje van de dag, er volgde er nog vele die dag. Gedurende de dag denk ik dat er zo’n 150 mensen langs zijn gekomen dus het was erg gezellig. De mensen die niet uitgenodigd waren hebben overigens wel mee kunnen genieten, want we hadden een dikke speakerset waar onze DJ dan ook erg blij mee was. Voor alle niet-nederlanders hadden we nog wat “traditionele” Nederlandse spelletjes georganiseerd, (ikea)zaklopen, ezeltje prik en een quiz over Nederland, enkele voorbeelden van de gestelde vragen zijn

• Why did the Germans steal our bicycles?
• What is the dutch name of the wooden shoes?

• Is cocaine legal, or is heroine legal? Or are they both legal?

• What costs 1 gram of weed on average in Amsterdam?

• What is the difference between The Netherlands, Holland and Dutch?

De winnaars konden uiteindelijk de felbegeerde Heinekencup winnen. Tegen half 8 was het tijd om af te ronden. Al met al een mooie dag geweest, en de reacties waren dan ook erg positief!

Van maandag tot en met woensdag heb ik het paper voor het vorige vak afgerond, op woensdag werd het afgerond met een afsluitende seminar. Deze week hoor ik of ik dit vak ook gehaald het, ik ga er van uit dat, dat ook wel weer goed zit. Na het seminar was het tijd voor Valborg, een feest om de lente te onthalen en de boze geesten te verjagen. Iedereen zat op een grasveld met uiteraard veel barbecues en koelboxen. Helaas viel dit een beetje in het water, want het begon te regenen tegen 5en. Hierna ben ik weer richting Vallgatan gegaan hier heb ik wat gegeten en daarna ben ik de stad in gegaan met een groep. Om half 10 was het “hoogtepunt” van Valborg, er werd een groot vuur ontstoken en er was een vuurwerk. Daarna nog even wat gedronken met z’n allen hier binnen en tegen half 3 mijn bed opgezocht.

Op zaterdag was er dan de volgende party, US themed party, dus alles Amerikaans aangekleed en veel Amerikaanse, drankspelletjes, beerpong, flipcup, king of cups. Op zich een prima avondje, alleen ja ik vond de muziek ietsje minder, van 8 tot half 3 hiphop en R‘nB is het niet helemaal, maar goed evengoed mooi avondje gehad. Uiteindelijk is het feest weer door de politie gestopt tegen half 4.

Ondertussen ben ik met mijn nieuwe course gestart, corporate social responsibility, vanuit de eerste lectures denk ik wel dat het wel interessant kan zijn. Om de course te voltooien moet ik enkel een paper schrijven. Ik ben hier ondertussen wel al aardig ver in gevorderd. Dus dat moet goed komen!

Op donderdag avond had ik eerst mijn mondeling examen Zweeds, dit verliep allemaal prima, gisteren heb ik mijn schriftelijk examen gedaan, dus volgende week zal wel duidelijk worden hoe ik het heb gedaan. Dan na het examen nog iets wat ik nog nooit heb gedaan, een interland bezoeken en dan nog wel van de vrouwen ook. Zweden speelde een wedstrijd tegen Noord-Ierland. Op school had ik gratis kaarten gekregen, dus het was leuk om even te kijken. Aangezien je hier met de goedkoopste kaart door het hele stadion heen kan lopen, hebben we een groot deel van de wedstrijd vanaf business seats bekeken. De einduitslag was 3-0 voor Zweden, al met al een leuke avond.

Op vrijdag kon ik vroeg opstaan om een trip te maken naar Göteborg, de tweede stad van Zweden. Ik was hier 3 jaar geleden ook al geweest, maar toen ook met AZ beviel me deze dag uitstekend. Rond een uurtje of 11 kwamen we aan in het centrum, we hadden 7 uur de tijd om de stad te bekijken. Met een groepje eerst op zoek geweest naar een broodjeszaak, a fucking awesome sandwich, die er zou zitten, alleen helaas was die nog niet open. Dus hierna maar ergens anders gaan zitten om toch een lunch naar binnen te werken. Hierna hebben we even rond gelopen in de oude stad en uiteindelijk zijn we daarna ook nog naar het huidige centrum geweest. Göteborg is een erg leuke stad, aan het einde van de dag zijn we nog op het terras geëindigd en om 18:00 zijn we weer richting Växjö gegaan. Toen we thuis kwamen hadden we het eerste afscheidsfeestje, dus ja het einde zit er helaas toch aan te komen.

Op zaterdag zijn we in de avond de stad in gegaan met een groep om ook is te kijken waar de locals stappen, want tot nu toe waren we alleen nog maar op campus geweest. Weer een leuke avond gehad!

Deze week staat vooral in het teken van het verder schrijven aan mijn paper en zaterdag hebben we het goodbye dinner. De laatste georganiseerde activiteit van het jaar….. Maar goed de dag erop staat wel weer een hele vette trip op het programma, met 5 gasten gaan we op pad naar Noorwegen. In ieder geval gaan we naar Bergen, Preikestolen en Oslo. We hebben de auto voor een week dus in de tussentijd zien we wel wat we allemaal willen doen, als het even kan willen we nog gaan kajakken in een fjord.

Goed in de week daar opvolgend zal ik in mijn volgende blog hier op terug komen!

Jasper

  • 13 Mei 2014 - 17:44

    Dirk:

    Ha die Jasper, zit net achter de Apple en zie je nieuwste blog binnen komen. Leuk verhaal weer. Wat een grap die quiz. Dat moet een succes geweest zijn, vooral onder je Duitse vrienden! Goed om te lezen dat je je nog niet verveeld in Zweden!! Geniet er nog maar even van want voor je het weet zit je weer in Derp op het strand. Ook leuk!

  • 13 Mei 2014 - 21:09

    Miranda:

    Klinkt leuk allemaal. Zo te horen wordt er alleen maar gefeest daar.
    De volgende dames wedstrijd wordt wel zeevogels DA1 lijkt mij haha.
    Veeel plezier in Noorwegen!
    Xx

  • 13 Mei 2014 - 23:05

    Caroline:

    Fun, Fun, Fun, helemaal te gek daar!!! je hebt weer een leuk verslag gemaakt. leest weer goed weg.
    En nu nog naar Noorwegen ik kijk nu al uit naar je volgende verslag!!
    lieve Jasper geniet nog lekker in het hoge noorden. Have fun daar doei doei dikke kus mams.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Het komende half jaar ga ik een Semester studeren aan de Linneuniversitet in Växjö. Met dit blog wil ik iedereen op de hoogte houden.

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 11099

Voorgaande reizen:

13 Januari 2014 - 16 Juni 2014

Växjö

Landen bezocht: