Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jasper Corts - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Jasper Corts - WaarBenJij.nu

Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Jasper

03 Maart 2014 | Zweden, Stockholm

Afgelopen vrijdag dan de eerste grote trip van het semester. De hoofdstad van Zweden! Stockholm. Goed, de voorbereiding op de trip startte eigenlijk al op woensdag avond. Ik had via de Zweedse versie van Marktplaats een ticket weten te vinden voor het concert van Avicii op zaterdag. Deze moest uiteraard even opgehaald worden, het bleek toch wel een eindje weg te zijn. Maar goed de ticket was binnen. Op donderdag avond even snel mijn tas ingepakt, omdat om 21:05 AZ begon heb ik het allemaal even te snel gedaan maar daar kom ik later op terug.

Op vrijdagochtend om 7:30 werd ik opgehaald vanaf Vallgatan, in totaal met 64 internationale studenten onderweg naar Stockholm. De afstand vanaf Växjö tot Stockholm is toch 457 kilometer dus het zou een aardig busreisje worden. Gelukkig was er iemand die een box had meegenomen en zijn laptop, dus de stemming zat er aardig in. Al was niet iedereen daar even blij mee aangezien er ook nog wel wat slaap in moest worden gehaald. Onderweg (10:30) nog even gestopt bij de McDonalds voor een gezond ontbijt. Toevallig zat er ook een Systembolaget om de hoek bij de McDonalds, aangezien het nog 200 km rijden was vanaf daar en het toch wel al wat laat op de dag was maar besloten om een paar blikken bier te halen voor het laatste stuk. Prima vermaakt in de bus dus.

Al met al kwamen we om half 3 aan bij het hostel in Stockholm. Het was erg mistig dus erg veel van de stad hadden we tot dan toe nog niet gezien. Na ingecheckt te zijn kwam ik tot een wel heel fijne verassing, omdat ik mijn tas toch ietwat te snel had ingepakt. Was ik vergeten een broek mee te nemen. Gelukkig zit er in Stockholm een H&M overal op loopafstand, dus het eerste wat me te doen stond was een broek scoren. Hierna nog even rondgelopen in de stad maar het werd ondertussen alweer wat donkerder en bijna tijd om te verzamelen voor het eten en de daaropvolgende Pub Crawl.

Na een stukje door Stockholm gelopen te hebben kwamen we bij de Softbar uit. Hier hebben we lekker gegeten en alvast een beetje voorbereid op de Pub Crawl. Goed na weer een stuk te hebben gelopen kwamen we bij de eerste pub aan, het was dan ook meteen een echte Irish Pub met alles er op en er aan, inclusief band die uiteraard de standaard nummers speelt. Helaas was voor ons beneden gereserveerd een gedeelte zonder veel muziek, maar goed het was gezellig en we ontvingen het eerste shotje. Een onderdeel bij de eerste kroeg was een dartsgame, die op de een of andere vage manier nog gewonnen werd door me ook. Na deze Pub verlaten te hebben gingen we door naar de volgende Pub, deze had naar mijn mening de uitstraling van een slechte kebab tent. Het was er voor de rest dan ook helemaal leeg, na hier “heerlijk” een shotje tequila te hebben genomen gingen we door naar het serieuzere werk.

Na wederom een behoorlijk eind te hebben gelopen kwamen we bij een kroeg uit die wel wat weg had van de Notaris “vroeger “ in Alkmaar. Hier ook weer lekker een uurtje gestaan en iedereen ging al redelijk los, want er werd fijne muziek gedraaid. De afsluiter was in een club in Stockholm, bij de prijs voor de Pub Crawl was de gratis toegang inbegrepen. Normaal gesproken betaal je voor een club in Stockholm makkelijk tussen de 150 en 300 SEK (zeg maar tussen de €17,50 en €35,-) en dan ben je alleen nog maar binnen. Bij binnenkomst zag het er een beetje uit als een vage zweverige loungetent, maar al snel bleek het heel anders te zijn. Binnen no-time stond de dansvloer vol met VIS members. Al met al een prima avondje, om half 5 thuis.

Het is alleen jammer dat Stockholm vol met kasseitjes ligt en mijn zwakke enkels dat niet erg aankunnen. Dus ik kwam thuis met een goed opgezette enkel, in de dagen er na is die alleen maar blauwer geworden. Maar goed dat overleef ik ook wel weer.

Op zaterdag moesten we om 11:30 verzamelen voor het hostel, ietwat brakkig begon de dag eerst zouden we naar het koninklijk paleis gaan. Bij elkaar een wandelingetje van toch zeker 300 meter. Op het moment dat we aankwamen bij het paleis was net de inspectie van de wacht bezig. Om 12:15 is dan de wisseling van de wacht. Heel veel ceremonieel, maar ook wel een grote poppenkast. Na dit te hebben bekeken kregen we een rondleiding in het paleis. Dit was op zich best leuk om is te bekijken. Het paleis wordt op het moment nog steeds gebruikt voor officiële gelegenheden en bijvoorbeeld overleggen tussen de koning en de regering.

Na de rondleiding hadden 4 uur de tijd om de stad een beetje te verkennen. Het paleis is op Gamla Stan (oude stad). Dit is dan ook meteen het oudste gedeelte van Stockholm, veel mooie oude gebouwen en een oud centrum. Smalle straatjes overal, zeker een aanrader om eens te bezoeken. Na een lunch naar binnen te hebben gewerkt zijn we verder op pad gegaan door Gamla Stan. Na een tijdje kwamen we terecht bij de Riksdag, het parlement, op deze plek houdt ook zeg maar het oude gedeelte op en kom je echt in een drukker gedeelte zoals je dat bij een hoofdstad verwacht. Grote shoppingmalls en winkelstraten waren er te vinden. Waar je alles kon kopen wat je wilde van kleding tot aan auto’s, want ook Volvo was met een dealer midden in het centrum te vinden.

Om 16:00 zijn we terug gegaan naar het hostel, om 17:00 zouden we naar Avicii gaan. Met een groep van ongeveer 30 mensen gingen we in de richting van de Tele2 arena. Eerst met de Metro die kant op. De metro had overigens wel wat weg van de Efteling wat op zich wel grappig was. Om ongeveer 18:15 kwamen we aan bij het Globen park, waar de Tele2 arena is. Een modern stadion met een dak er op maar al met al toch een beter gelukt project als die snelkookpan in Duivendrecht.

Zweden houden erg van in rijen staan en dat heb ik deze avond dan ook wel gemerkt. Uiteraard begon dit bij de ingang, dit viel nog mee, maar later op de avond zou het nog wel even erger worden. Nadat we binnen waren eerst de jassen maar is ophangen, helaas hadden ze geen kluisjes maar een garderobe die ergens in de kelders van het stadion was weggestopt. Nadat we dat geregeld hadden gingen we op zoek naar de rest, iedereen had een verschillende ingang dus na wat heen en weer gebel elkaar weer gevonden. Ondertussen hadden we best wel een beetje dorst gekregen, dus tijd voor een biertje dachten we. Hier kwamen de Zweedse alcohol regels weer om de hoek kijken. In het midden van de zaal was een soort van “eiland” opgebouwd alleen hier was wat drinken te verkrijgen. Uiteraard na 2x je ID showen kon je eindelijk wat kopen. Een normaal blikje Heineken, 60 SEK. Dus na 1 blikje kopen was de lol er wel vanaf. Hierna hebben we een plekje vrij vooraan opgezocht voor de preshow. Helaas was er veel publiek dat duidelijk alleen voor Avicii was gekomen en dus gewoon gingen zitten (letterlijk) wachten tot 21:00 de zaal kwam dan ook pas echt los om ongeveer 20:30.

Om 21:00 begon dan de set van Avicii zelf, ruim 2 uur achter elkaar al zijn hits en meer bekende nummers. Een hele vette show er om heen, dus absoluut zwaar genoten ervan.
Na afloop moesten de jassen weer worden opgehaald, daar zat niet een heel lekker systeem achter. Eerst moest je in de eerste rij staan. Wanneer je door de poortjes heen was kon je achteraan sluiten bij de volgende rij. Erg relaxed al met al, 3 kwartier later hadden we dan eindelijk onze jassen.

Buiten hadden we afgesproken te verzamelen bij de Subway, het duurde alleen wel even voordat iedereen er was. Daarna de metro opgezocht en weer richting het hostel, druk met te bedenken of we er na nog wat gingen doen en zo ja waar dan. In het hostel aangekomen kwamen de eerste berichten al binnen dat je eigenlijk nergens meer naar binnen kon komen. Eigenlijk vond ik het ook wel best zo, na een fantastische avond valt elke club toch wel tegen. Nog even besloten om een biertje te doen bij een paar mensen op de kamer en uiteindelijk toch om 3:45 naar bed. Het was weer een mooi dagje

Op zondag hadden we nog 2 uur om Stockholm te bekijken, weer eventjes richting Norrmalm en Gamla Stan, daar nog een beetje rond gekeken en rond 12:45 weer richting het hostel want om 13:00 zou de bus weer vertrekken.

De busrit duurde weer 6,5 uur, onderweg werden we nog wel verrast met wat Sneeuw. Maar goed dit is ook al weer weg.

Helaas heb ik mijn uitslag van mijn eerste tentamen nog niet binnen. Het paper bij het vak heb ik wel gehaald, dus dat is nog even afwachten. De komende week staat vooral in het teken van studeren voor Zweeds, aangezien ik vrijdag tentamen heb. En zondag is het alweer tijd voor de volgende trip: Lapland

Hej Då!

Jasper

• 03 Maart 2014 - 17:39

Miranda:

Klinkt leuk allemaaal!! Gaaf hoor avicii!
    Groetjes x

• 03 Maart 2014 - 17:48

Hessel:

Jasper het ziet er echt gaaf uit! Heel veel plezier nog in Zweden!

• 03 Maart 2014 - 18:39

Caroline:

Lieve Jasper,
    Wat goed om even met je mee te reizen naar Stockholm!!!! wat heb jij een te gek weekend gehad.
    En er komt volgend weekend nog veel meer!! succes deze week met je tentamen Zweeds.
    aftellen voor lapland!!!! doei doei dikke kus mam

• 03 Maart 2014 - 21:49

Edith:

Wat een gaaf 'uitstapje'! En dan ook nog naar Avicii, helemaal te gek! Succes met je tentamen Zweeds en geniet lekker in Lapland.

PS en vergeet geen tape mee te nemen voor die lekkere enkels ;-)